本プログラムは、長崎大学「ダイバーシティ推進学習プログラムの実施に関する指針」に基づき、本学の学生、教職員に対し、ダイバーシティ(多様性)の正しい理解と多様性を尊重する社会人としての意識の醸成を促すものです。
本学で学び、働く全てのひとが、それぞれの力を十分に発揮できるダイバーシティ環境をつくっていくためには、一人ひとりが無意識のバイアスについて理解し、ハラスメントのほか、人としての尊厳を侵害する行為の防止・対策に真摯に取り組むことが重要です。
また、育児や介護などにより時間的な制約を持つ人、障がいをもつ人や性的マイノリティなど、生きづらさを感じている人の状況への想像力をもつことも不可欠です。本プログラムは、本学の構成員一人ひとりが多様性について理解を深めることで、相互に尊重しあえる学習・仕事環境をつくることを目指した学習プログラムです。本プログラムは、次のような構成になっています。
つきましては、本研修の趣旨・目的等をご理解のうえ、01~03の順番で受講していただきますようお願いいたします。
また、IATおよびアンケート調査の結果は学生番号・職員番号をもとに紐付けますが、個人が特定されないように秘匿化して統計的な分析を行い、本プログラムの効果検証を行います。ご協力くださいますよう何卒よろしくお願い申し上げます。
この調査では、画面上に表示される単語をカテゴリーに分類する課題に取り組んでもらいます。
その結果から、普段は意識しない自分自身の潜在的な性別ステレオタイプを知ることができます。
本調査の所要時間は、約5分です。
職員番号や学生番号をもとにダイバーシティ推進学習プログラムで得るほかのデータと紐づけますが、個人が特定されないように秘匿化して統計的な分析を行い、ダイバーシティ推進センターの報告書や学内外の研究会などで分析結果を公表します。
この調査から得られた結果は、社会におけるダイバーシティ(多様性)の理解を推進する方法の開発に貢献するものと期待できます。
調査の途中で気分が悪くなったりしたときは、ブラウザを閉じていつもで参加を取りやめることができます。参加を取りやめたことによる不利益はありません。
本調査への参加を同意いただける方は、以下のチェックボックスにチェックを入れて、「課題の説明へ」ボタンをクリックし、課題の説明ページへお進みください。
なお、同意されない場合は、「02.アンケート調査」へお進みください(任意)。アンケート調査に同意されない場合は、「03.e-Learningシステム」へお進みください。
※パソコンで実施いただきますようお願いします。スマホやタブレットでは実施できません。
e-Learning受講前にアンケートに回答をお願いします。質問事項は全部で19問です。
「基礎知識編」「管理職編」は本学の「ダイバーシティ推進学習プログラムの実施に関する指針」で教職員すべての方の受講が必修とされています。
必ず受講してください。
「管理職編」は現管理職、および管理職に昇任した際、必ず受講して下さい。
※以下の動画ボタンはLACSにジャンプします。ログインして、コミュニティから実施してください。
LACSに入り、LACSコミュニティ一覧において、「【教職員】ダイバーシティ推進学習プログラム」表示を見ることができない場合には、こちらをクリック
画面の左側にあるコミュニティの登録、アクセスコード gakusyu2022 を入力して下さい。
Pursuant to Nagasaki University’s Policy Regarding the Implementation of the Diversity Promotion Learning Program, this program aims to engender and encourage among students, faculty, and staff a correct understanding of diversity and an awareness of respect for diversity as members of society.
In order to create an environment in which diversity is respected, and students learning at the University and all those working at it can fully exercise their individual strengths, it is vital that each and every individual understands about unconscious bias and sincerely involves themselves in the prevention of and countermeasures against harassment and acts that violate human dignity.
Furthermore, it is essential that people maintain an ability to envisage the circumstances of those finding life difficult such as people experiencing time constraints due to child-rearing and caring for family members, people with disabilities, and sexual minorities.
The Program is a learning program that aims to create a study and working environment of mutual respect by deepening the understating of diversity among each of the University’s constituent members.
First of all, in order to verify the Program results and improve it
It is requested that you undertake the learning in the order of 1 to 3, having understood the gist and the objectives etc. of the training.
In addition, though the results of the IAT and questionnaire survey will be linked in with staff and student ID numbers, the statistical analysis and verification of the Program results will be conducted in a manner that conceals them in order to prevent the identification of any individual.
We kindly request the cooperation of all faculty, staff, and students.
In this survey you will be asked to try to classify into categories the questions about words that are displayed on the screen.
The results will enable you to discover the implicit gender role stereotypes that you are not ordinarily aware of.
The survey takes around five minutes to complete.
Though the results will be linked in with other data obtained through the Diversity Promotion Learning Program using staff and student ID numbers, the statistical analysis will be conducted in a manner that conceals them in order to prevent the identification of any individual, and analysis results will be published in the reports of the Center for Diversity and Inclusion and study groups in and outside of the University.
It is hoped that the results obtained from the survey will contribute to the development of methods to promote understanding of diversity in society.
If you start to feel unwell during the survey you can close your browser and give up participating at any time. Giving up participating will not lead to any disadvantages.
Those who consent to participate in this survey are requested to tick the check box, click on “To explanation of questions,” and go to the page explaining the questions.
If you do not consent to complete the IAT please click on the “next” button and move on to the preliminary questionnaire survey (optional).
If you do not consent to completing the questionnaire please click on the ”next” button and proceed to the e-learning section.
Please respond to the questionnaire prior to undergoing the e-Learning. There are 19 questions in all.
The basic knowledge section is required to be taken by all faculty and staff according to the University’s Policy Regarding the Implementation of the Diversity Promotion Learning Program. Please ensure that you take the course.
The time required is 20 minutes.
All personnel are required to take the managerial personnel section after promotion to managerial positions.
The required time is 16 minutes.
* Taking the course is compulsory.
* Taking the course is compulsory.
If you can not find the “【Staff】Community of the Diversity Promotion Learning Program ”in your LACS, Click here.
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Please input this access code “gakusyu2022”.